Skutki niedoboru elektrolitów w naszym organizmie

Elektrolity to substancje, które zdolne są do przewodzenia prądu elektrycznego. Różnią się między sobą stopniem dysocjacji. W naszym organizmie spełniają bardzo istotną funkcję. W szczególności mają wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego i mięśniowego. Czym może grozić ich niedobór? Jak je uzupełniać?

Czym są elektrolity?

Jony soli, czyli sód, potas, wapń oraz magnez znajdują się w naszym osoczu, krwi oraz płytkach tkankowych. Odpowiedni poziom tych jonów soli, czyli elektronów, zapewnia prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Jeśli będzie ich za mało, możemy mieć problemy z pracą serca oraz układu nerwowego, a przede wszystkim mózgu. To właśnie elektrolity utrzymują napięcie w błonach komórkowych i przenoszą impulsy nerwowe do pozostałych komórek. Z kolei jony chlorkowe odpowiadają za kurczliwość mięśni szkieletowych oraz mięśni serca. Wpływają też na produkcję kwasu solnego.

Niedobór elektrolitów – przyczyny

Zapewne wiecie już, że niedobór elektrolitów może powodować odwodnienie. Nie trudno więc domyślić się, że elektrolity tracimy między innymi w czasie intensywnego wysiłku fizycznego, zwłaszcza w upalne dni. Wówczas nadmierne pocenie się sprawia, że razem z potem tracimy cenne jony sodu, potasu, wapnia i magnezu. Jeśli nie zadbamy wówczas o odpowiednie nawodnienie, ilość elektrolitów spadnie poniżej poziomu normy. Ale jony soli tracimy także w czasie infekcji wirusowych, zwłaszcza takich, których objawami są biegunki i wymioty. Niedobór może być też skutkiem przyjmowania leków przeczyszczających i moczopędnych. Ponadto wpływ na niedobór elektrolitów ma również dostarczanie zbyt małych ilości wody w ciągu dnia i niezdrowe odżywianie się.

Czym objawia się niedobór elektrolitów?

Głównym symptomem zbyt małej ilości elektrolitów w naszym organizmie jest ogólne osłabienie, złe samopoczucie oraz brak energii. Możemy mieć także do czynienia z nadciśnieniem, zaburzeniami rytmu serca oraz zawrotami głowy. Ponadto niedobór elektrolitów może powodować też omdlenia, drżenie mięśni, obrzęk dolnych kończyn, senność i utratę apetytu. Zdarzają się również mdłości, wymioty, gorączka, łamliwości kości oraz zaparcia.

Jak poradzić sobie z niedoborem elektrolitów?

Przede wszystkim pijmy dużo wody, bogatej w minerały. Włączmy do diety soki pomidorowe, które są głównym źródłem potasu. Pamiętajmy, by nasze posiłki były bogate w sód i potas (banany, morele suszone, pomidory) oraz magnez (pestki dyni, kakao, migdały). Warto dodatkowo stosować minerały w tabletkach, np. chelaty aminokwasowe. Jeśli wybieramy się na trening, weźmy ze sobą napoje izotoniczne, które bogate są w chlorek sodu i potasu. Ważna jest także długość snu – 8 godzin to minimum. Czasami, w razie nagłego spadku elektrolitów, poleca się również zjedzenie słonych przekąsek.

Jak zapobiegać utracie elektrolitów?

Aby zapobiec utracie elektrolitów, należy unikać intensywnego wysiłku fizycznego przy wysokich temperaturach. Przy zmianie diety, należy robić to stopniowo, a nie nagle. Gdy mamy do czynienia z infekcjami, których objawem jest biegunka i gorączka, pijmy więcej płynów niż zwykle, czyli jakieś 3 litry w ciągu dnia.

Więcej o skutkach niedoboru elektrolitów możecie przeczytać w serwisie orsalit.pl.

[Głosów:1    Średnia:5/5]